maandag 30 maart 2015

Frank De Winne, ESA astronaut


(c) ESA
Frank De Winne, is a Belgian Air Component officer and an ESA astronaut. He is Belgium's second person in space (after Dirk Frimout). He was the first ESA astronaut to command a space mission when he served as commander of ISS Expedition 21. ESA astronaut de Winne serves currently as Head of the European Astronaut Centre of the European Space Agency in Cologne, Germany.

Bent u fier om Belg te zijn? Ja, maar ik ben vooral fier om Europeaan te zijn, gezien ik werk voor een Europese organisatie (ESA), in een Europese context. Als we naar internationale meetings gaan, stellen we ons altijd voor als Europese astronauten van Belgische, Duitse, Franse, … nationaliteit, niet omgekeerd.

(c) ESA


Zouden uw ervaringen jongeren kunnen inspireren? Ik denk het wel, ik hoop het.  We proberen jongeren te doen inzien dat indien ze iets echt willen, de mogelijkheid bestaat om er te geraken.  Het hoeft daarom niet altijd astronaut, piloot of ingenieur te zijn.  Ik heb ook heel lang gewacht en geduld geoefend. Het vraagt veel motivatie om dat te bereiken.  Het is dikwijls een heel lang traject waaraan je moet werken, maar blijf erin geloven en probeer stap per stap, dichter bij je doel te geraken.  Kiezen wat je graag doet.  Voor mij was dat astronaut worden, maar ik was tevens militair piloot en ingenieur. Ik deed die andere jobs ook heel graag en indien ik geen astronaut zou geworden zijn, zou ik ook heel gelukkig geweest zijn in mijn leven.  Je hoeft je niet te focussen op 1 doel en indien je het niet bereikt, ongelukkig zijn voor de rest van je leven. Zorg ervoor dat je iets kiest, dat je graag doet op dat moment, iets dat je gelukkig maakt.  
 
 
Wie of wat heeft je geïnspireerd?  Toen ik jong was, heb ik eens kunnen meevliegen met een oom, in een helikopter. Toen wist ik al, dat ik piloot wou worden  Het is iets dat me gedreven heeft, ik was heel geïnteresseerd in techniek, hoe dingen in elkaar zaten, hoe ze werken.  Ik heb daarom ook gestudeerd om ingenieur te worden.  In de militaire school, in 1989, heb ik voor de eerste keer de spaceshuttle zien vliegen en ik dacht, dat zou ik later ook graag doen.    Dat ik piloot wou worden, dat wist ik al van mijn 12 jaar.  Ik was niet alleen op het vliegen gefocust, ook technologie en wetenschap interesseerden mij. 

(c) ESA
Het is wel enorm spectaculair om astronaut te worden?  Het gebeurt niet in 1 dag, maar het is een gans proces:  De selectie begon in 1989 via een vacature in de Standaard, waarin stond dat het Europese Ruimtevaart Agentschap kandidaat piloten zocht en ik heb me daarop ingeschreven.  Ik ben pas geselecteerd geweest in 2000, 11 jaar later.  Als je solliciteert voor een job en je zo lang moet wachten, dan dien je wel echt gemotiveerd te zijn .
 
 
Nog een boodschap voor de jeugd? Voor de jeugd denk ik dat ze positief naar de toekomst moet kijken. Na alle sombere berichten in de krant, is het misschien geen ideale wereld waarin we leven op dit moment.  Toen ik aan de universiteit studeerde, ten tijde van de oliecrisis, was er ook crisis.  Alles zou slechter gaan.  De mensen hebben het nu, over het algemeen, veel beter dan 30 of 40 jaar geleden. Ik denk dat het in de toekomst ook zo zal zijn. Blijf positief, blijf erin geloven.  Je moet het natuurlijk ook nog voor een groot deel zelf bewerkstelligen.

Kunt u het gevoel beschrijven toen u voor het eerste in de ruimte vertoefde? Toen ik voor het eerst in de ruimte was viel het me op hoe mooi, maar ook hoe kwetsbaar onze aarde is. De atmosfeer, die ons beschermt, is heel dun en fragiel. Je ziet ook  geen grenzen vanuit de ruimte. Eigenlijk leven we allemaal samen op een enkel ‘ruimteschip aarde’.

(c) ESA




Geen opmerkingen:

Een reactie posten