vrijdag 20 maart 2015

Belgian figure skater, Kevin Van Der Perren

© Kevin Van Der Perren
Tripple, tripple, tripple, nee het gaat deze keer niet om bier maar om de bekende explosieve stijl van kunstschaatser Kevin Van der Perren. Het is tevens zijn bijnaam omdat hij als eerste drie drievoudige sprongen in combinatie sprong. Kevin behaalde meerdere bronzen medailles op het EK en gouden medailles op het Belgisch kampioenschap. Ik was helemaal overtuigd en fan, na het bekijken van volgend filmpje op internet.

Het interview verloopt op een heel dynamische en tevens grappige manier. Je hoort onmiddellijk dat Kevin niet van kapsones houdt en graag onmiddellijk 'to the point' komt. Hij vindt het enorm belangrijk dat iedereen voor zijn eigen geluk zorgt en ik vermoed (dat hoor ik dadelijk) dat hij momenteel heel druk bezig is.


Op mijn eerste vraag of hij fier is om Belg te zijn antwoordt hij resoluut, zonder enige aarzeling: 'Wie niet?! Je kunt hier geen nee op antwoorden.
Ik heb zelf 2 jaar in New York gewoond voor mijn sport, maar ik vind dat alles hier heel goed geregeld is, op het vlak van sport. Ik voel me heel erg Belgisch en Vlaams, ben erg patriottisch en vind dus dat alles veel beter is hier. Hier voel ik me thuis.'


Heb je het gevoel dat je de jeugd inspireert? 'Ik geef momenteel les aan jongeren en zeg hen altijd: als je in iets gelooft en je werkt ervoor, dan gebeurt dat gewoon. Je maakt je geluk zelf. Het gebeurt niet vanzelf, je moet er zelf voor zorgen.
Bij mij is dat gelukt. Ik heb zelfs meer uit mijn carrière gehaald dan ik ooit mogelijk achtte. Als ik terugblik heb ik veel meer bereikt dan ik ooit had durven hopen.'


Wanneer ben je aan je carrière begonnen? 'In 1988, dan is Disney On Ice voor het eerst naar België gekomen. We zijn ernaar gaan kijken en het heeft me enorm geïnspireerd. Ik was immers al een Disney fan en op schaatsen, dat was echt het einde.'


© Kevin Van Der Perren
Heb je dan van je hobby je job kunnen maken? 'Ja, alleen, in het begin was het niet echt mijn bedoeling om aan Europese kampioenschappen deel te nemen. Schaatsen deed ik gewoon graag en dacht dat als ik wat niveau had, ik competities kon doen... Nu geef ik zelf les op de schaatsbaan waar ik zelf ooit heb leren schaatsen, in clubverband (de schaatsclub van Liedekerke).'


Wat zijn de toekomstplannen? 'Hiermee zou ik nog een aantal jaren willen doorgaan want het Belgisch internationaal team bestaat uit 10 schaatsers en hiervan worden er 5 opgeleid in Liedekerke. Hopelijk duurt dit nog lang en blijven ze goed presteren. Het is een fulltime job, maar je krijgt er veel voor terug. Als je leerlingen hebt, die echt iets kunnen en willen bereiken, die misschien binnenkort op een EK staan, dan is dat heel positief en heel motiverend. '


Welke boodschap zou je nog willen doorgeven aan de volgende generatie? 'Als je iets wil, moet je ervoor gaan. Je moet zorgen dat het effectief gebeurt. Het geluk moet een beetje aan jouw kant staan maar de rest doe je gewoon zelf.'


Waar moeten we ons in België nog op focussen? 'De doorsnee Belg moet leren opnieuw te leven. Iedereen is altijd zo gehaast. Iedereen loopt van her naar der, mijzelf inclusief. Zich minder zorgen maken. Gewoon durven genieten van het leven. Misschien zijn we toch een beetje te negatief ingesteld?'

Al 8 jaar heb ik mijn eigen ijsshow, mijn Disney On Ice en daarmee maak ik mijn dromen waar: Ice Fantillusion. Ik steek daar heel veel tijd in, maar het is ook dankzij een honderdtal vrijwilligers die meehelpen, ook aan kostuums en decors. Het is één grote familie!

1 opmerking: