donderdag 5 februari 2015

Arne Quinze


© Arne Quinze
Wat me opvalt in het atelier en tijdens het interview is dat Arne het bijzonder druk heeft, druk in een positieve zin. Zo veel projecten waarmee hij bezig is, niet alleen in België maar wereldwijd. Zo veel ideeën in zijn hoofd, zo veel plannen. Volgens hem is het jammer dat er maar 7 dagen in een week zijn en slechts 24 uur in een dag. Prachtig als je beoogt cultuur en natuur opnieuw in de stad te brengen, zodat alle mensen er kunnen van genieten. 

Als je ervoor zorgt dat onze steden er aantrekkelijker uitzien, aangenamer worden om in te wonen. Volgens Arne geldt dat hoe meer natuur en cultuur er in een stad is, hoe menselijker. Het is belangrijk om straten en pleinen om te bouwen naar ontmoetingsplaatsen, zodat er meer dialoog en meer menselijk contact ontstaat.

Een andere visie is dat het zijn taak is als kunstenaar om het voortouw te nemen, om steden om te bouwen in openluchtmusea. 'Open air museum', dit is een slogan zegt hij, dat ik overal ter wereld kan gebruiken.

© Arne Quinze
Arne Quinze werd geboren in België en woont en werkt in Sint-Martens-Latem, België. Hij creëert grote en kleine sculpturen, tekeningen, schilderijen, en vooral grootschalige installaties. Kleinere werken, schetsen en tekeningen vormen de basis en onderzoek voor zijn grote installaties. Terugkerende fundamenten in zijn oeuvre zijn het gebruik van meerdere houtsoorten, elektrische kleuren in fluorescerende verf; en thema's die verwijzen naar sociale interactie, communicatie en stedenbouw. Zijn installaties zijn gebouwd om reactie uit te lokken en om in te grijpen in het dagelijks leven van voorbijgangers, die geconfronteerd worden met zijn sculpturen. Arne werkt heeft ook nog een atelier in Shanghai, China, waar hij gemiddeld 1 week per maand werkzaam is.

Bent u fier om Belg te zijn ? 'België is in mijn ogen één van de rijkste landen ter wereld. Een land met gigantisch veel talent. We kunnen alle richtingen uit dankzij onze scholen, die tot de beste ter wereld behoren. We hebben ook goede hospitalen en de veiligheid is in orde.
Rock Strangers © Arne Quinze
 
Jammer dat wij Belgen dit niet beseffen. De andere kant van de medaille is dat we hoe rijker we worden, hoe banger, hoe minder we durven. Een voorbeeld hiervan zijn de Rock Strangers in Oostende. Een vreemd element in je tuin? Hoe ga je hierop reageren? Ga je het afstoten of omhelzen?

© Arne Quinze
© Arne Quinze



We vergeten soms hoe goed we het hier hebben. Alles wordt voor ons geregeld. De democratie doet ons wel een das om: om een beslissing te nemen is het genoeg dat 1 persoon in de groep nee zegt, terwijl duizend man ja zegt en het project gaat niet door.
Dit is ook zo op architecturaal en op cultureel vlak: het grootste en spectaculairste bouwwerk in België dateert van 1958, het Atomium. We hebben dat niet meer geëvenaard sindsdien.'

© Arne Quinze
Wie of wat heeft u geïnspireerd om kunstenaar te worden? Wist u dat reeds van kinds af aan? Al van mijn 3 jaar wist ik het. Het is wel niet altijd gemakkelijk om mee te leven, met die constante dualiteit. Het is een constant gevecht, je weerlegt jezelf altijd. Je wil absolute vrijheid en je moet daarvoor opkomen. Je staat meer in je blootje als je in de spiegel kijkt.
Het is een constante confrontatie: je werken staan daar, het is een confrontatie niet alleen met jezelf, maar ook met de toeschouwer.
Ik maak geen werken omdat iedereen het goed zou vinden, dat is ook niet mogelijk. Ik maak werken om het ritme in de steden te veranderen. Om cultuur over te brengen en voor iedereen toegankelijk te maken. Nu komt slechts 1 à 2 % van de bevolking in aanraking met cultuur.

Het treft me dat Arne gedreven wordt door een overweldigend optimisme, wat je ook terugvindt in zijn brede kijk op de mensheid, in zijn kunst en tevens in de boodschap voor de volgende generaties: je hebt maar 1 leven en je moet er iets mee doen, ieder op zijn manier.


Cityscape Brussels, Belgium 2008 © Arne Quinze

© Arne Quinze


Geen opmerkingen:

Een reactie posten