maandag 8 december 2014

Music and much more, Adolphe Sax


Karel Goetghebeur (www.adolphesax.be)
Beroep: gepassioneerd saxofoonhersteller

Hij heeft hiervoor niet echt een opleiding gevolgd maar heeft het geleerd met 'trial & error'. Hij is zelf saxofoonspeler en werd verliefd op de techniek. Zo erg dat hij ze niet alleen wil herstellen maar ook zelf zou willen bouwen.


De beste saxofoon ter wereld moet weer uit België komen.


Het enige probleem is dat maatwerk duur is.  Een matrijs voor een klein onderdeel van een saxofoon kost al snel 7000 euro en dan moet je in gedachten houden dat een saxofoon bestaat uit een paar honderd losse onderdelen. Als creatieve en maatschappelijke meerwaarde denkt hij zelfs aan het recycleren van obussen. Het herstellen of maken van een muziekinstrument is heel arbeidsintensief, maar nieuwe technieken zoals 3-D printers kunnen van pas komen. Vanuit de ambacht blijven vernieuwen, hoe meer we met allerlei technieken bezig zijn hoe beter we de ambacht begrijpen.


We moeten ervoor zorgen dat er meer wisselwerking ontstaat tussen de verschillende ambachtslieden. Dat er meer kansen gecreëerd worden voor artistiek georiënteerde ambachten.

Karel Goetghebeur:  'Op 22 februari 2012, 2u30 's morgens, was ik in de merkendatabank aan het kijken om een merknaam te registeren voor een eigen saxofoonlijn. Ik zag dat de merknaam die ik in gedachten had beschikbaar was.  Op één of andere bizarre reden besloot ik even te kijken of de naam "Adolphe Sax" niet beschikbaar was...  Ik was er 100% zeker van dat die naam nog eigendom zou zijn van het Franse bedrijf die destijds het bijna failliete bedrijf van de zoon van Sax overnam...maar dat bleek niet zo te zijn! Veel slapen is er die nacht niet meer bij geweest. Ik wist onmiddellijk wat me te doen stond: niet gewoon mijn onderdelen produceren in het buitenland en dan assembleren en afstellen in België, maar ook te ijveren om de hele sax op termijn terug in België te maken - de geboorteplaats van Sax en zijn saxofoon. Een logische stap is dat niet, want alle saxofoonbouwers wereldwijd wijken deels of volledig uit naar het verre Oosten, maar voor mij was het een besluit die in beton gegoten was: de teloorgegane ambacht van saxofoonbouwer nieuw leven inblazen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten